|
|
» De Gemeente » Meditatie
|
Hervormde Gemeente Rockanje
|
|
Meditatie
Meditatie
IMMANUEL
‘De maagd zal zwanger zijn en een zoon baren, en men zal Hem de naam Immanuel geven, wat in onze taal betekent: God is met ons’ (Matt.1:23).
Mattheüs laat iets wonderlijks zien: God kiest ervoor dichtbij te komen.
In de tijd van Jesaja kreeg koning Achaz een teken dat God Zijn volk niet zou loslaten. Jeruzalem werd bedreigd en Juda leek kansloos. Achaz was bang. Jesaja spoort hem aan om een teken van God te vragen, maar Achaz weigert. Daarom geeft de HEER Zelf het teken: een maagd zal zwanger worden en een zoon baren, die de naam Immanuel zal dragen.
Dit teken was bedoeld voor die tijd, in die omstandigheden. Het moest Achaz wijzen op het geloofsvertrouwen dat hij niet had, een teken voor mensen die bang waren en niet meer wisten waar hun redding vandaan zou komen. Hoe herkenbaar is dat voor ons. Ook wij kunnen overweldigd raken door omstandigheden. Luister dan naar die naam: Immanuel.
Wat voor Achaz hoop was, wordt in Jezus werkelijkheid: God zelf komt naar ons toe. Voor Mattheüs gaat het niet zozeer om de naam, die verder niet voorkomt in zijn evangelie, maar om de inhoud ervan. Daarom kan Jezus later zeggen:
‘Waar twee of drie in Mijn naam bijeen zijn,
daar ben Ik in hun midden’
Het slot van het evangelie benadrukt het hoogtepunt:
‘Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’
‘God met ons’ wordt nu ‘Jezus met ons’. Het kind moest Jezus worden genoemd, want Hij zou Zijn volk bevrijden van hun zonden. Niet alleen Israël, maar alle volken, zoals God aan Abraham had beloofd. Het teken van de maagd laat die wonderlijke redding zien.
Nu staan er geen vijandige legers voor Jeruzalem, zoals bij Achaz. God redt nu van de zonden. Wil Hij bij Zijn volk wonen, moeten zonden vergeven worden. Er moet een nieuwe werkelijkheid ontstaan waarin de macht van afgoden en kwaad, die telkens weer tot zondige aanbidding leidt, wordt gebroken.
Redding van zonden gaat diep. Het raakt niet slechts de symptomen, maar de kwaal zelf. Zo komt God in Jezus om ons te bevrijden van alles wat ons gebukt doet gaan: angst, schuld, moedeloosheid, verstrikking. Hij maakt ruimte waar geen ruimte was. Hij opent toekomst waar wij geen toekomst meer zien.
De maagdelijke geboorte is het teken: God grijpt in. Als een maagd zwanger kan worden, als het onmogelijke gebeurt, mag er veel meer worden verwacht. Dat zien wij bij de wonderen en tekenen van Jezus, en vooral aan het kruis. Een nederlaag, zo lijkt het. Maar in het licht van Zijn opstanding - opnieuw iets dat onmogelijk lijkt - is het juist Gods triomf over alles wat destructief is en ons gevangen houdt.
Jezus redt! Daarom mogen wij hoop en verwachting hebben dat God Zijn werk voortzet totdat alles voleindigd is en het destructieve voorgoed voorbij is.
We kijken vaak naar een wereld die donker lijkt: oorlog, gebrokenheid, onrecht, zorgen. Soms is er duisternis van binnen: eenzaamheid, verdriet, pijn, vragen die we niet hardop kunnen stellen.
Toch is het precies dáár dat de belofte van Immanuel glanst. Niet als goedkope troost, maar als stille zekerheid: God laat ons in Jezus niet alleen. Hij werkt vaak verborgen, maar altijd trouw. Hij blijft trouw aan Zijn wereld en aan eenieder die op Hem hoopt. Niets kan ons scheiden van Zijn liefde in Christus. Als God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Vrees niet. Ik ben met je, alle dagen.
Immanuel: een naam voor het hart. God met ons. Met jou. Met mij. Een naam vol warmte, vol licht. Een God die naast je loopt en je draagt wanneer je zelf niet verder kunt.
Ds. William Quak
|
| |
|
|
|
|