PKN
  » Activiteiten » Lezingen en Seminars 
Hervormde Gemeente Rockanje
Lezingen Lezingen



N.a.v. de lezingen van ds. H.Poot te Ouddorp op 10 en 11 juni 2024 waar een paar keer naar Romeinen 3:21 en ‘tsedaka’ wordt verwezen, heb ik een toelichting gemaakt over de betekenis van ‘tsedaka’.


Na de Staten Vertaling (SV) zijn in latere vertalingen een aantal teksten gewijzigd, door het voorzetsel van te wijzigen door in, waardoor de betekenis van de teksten wezenlijk verandert. Onderstaand de verschillen tussen de SV en latere vertalingen en een korte verklaring.


Romeinen 3:
21Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de Wet en de Profeten is getuigd:


De zonde is de scheidingbrengende factor tussen God en mens. Maar thans is buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden. Er is niets nieuws aan de orde, let daar wel op, want in dit zelfde vers staat, dat de wet en de profeten er al van getuigen, het is de gerechtigheid Gods die nu gestalte kreeg door het geloof van Jezus Christus. Niemand is ooit rechtvaardig geweest in Gods oog; ze zijn allemaal, zonder uitzondering, op hun geloof, op hun vertrouwen in God, rechtvaardig verklaard. [Eberlé, studieboek Romeinen]


Het Joodse woord voor gerechtigheid is ‘tsedaka’ en heeft onder andere de volgende betekenissen:
  • Het omvat de twee voornaamste eigenschappen van God, namelijk zijn goedheid en gerechtigheid.
  • Bij recht in het kader van ‘tsedaka’ is altijd het recht van de naaste inbegrepen.


Als Abraham het waagt, in het twistgesprek met God over Sodom en Gomorra zijn Schepper te verwijten: ‘Zult U ook de rechtvaardige tegelijk met de goddeloze vervagen? .….Zou de Rechter van de hele aarde geen recht doen?’ (Gen.18:23 e.v.) dan denkt Abraham noch aan de rechterlijke bevoegdheid noch aan rechtspraak, maar aan die harmonie van rechterlijke barmhartigheid en recht-scheppende liefde. God is de Rechtvaardige, de ‘tsaddiek’.
Tsedaka’ is vanuit Grieks-romeins oogpunt in de grond van de zaak onrechtvaardig, want ze maakt de plicht ten opzichte van de behoeftige tot toetssteen van het daadwerkelijk geloof. ‘Tsedaka’ verenigt het sociale met het religieuze door de randfiguren van de maatschappij als die leden van de menselijke familie te aanvaarden die Gods speciale zorg en voorliefde hebben. Met ‘tsedaka’ worden daarom al onze weldaden aangeduid, van het aalmoezen geven via het ziekenbezoek tot en met de opofferende zelfverloochening omwille van de naaste, die onze broeder voor God is. Het gaat hierbij noch om royale vrijgevigheid, noch om neerbuigende liefdadigheid, maar om een plichtsvervulling, waar onze broeder recht op heeft, als zijn rechtmatig aandeel in de overvloed van onverdiende gaven waarmee God zijn wereld heeft gezegend. Een dergelijke plicht kan noch in louter welwillendheid, noch in lippendienst zonder daden uitmonden. Integendeel, ‘tsedaka’ moet vervuld worden, dagelijks, steeds opnieuw, en met onvermoeibare vreugde van een ontdekker die niet bereid is om enige status quo goed te keuren.
Daarom kan in het Jodendom geen mens als enkeling rechtvaardig zijn of worden. Daarvoor is zowel de verticale component nodig, namelijk God, de Algerechte, als de horizontale, de medemenselijkheid, waarbij deze twee elkaar aanvullen en volmaken. Deze sociale ‘tsedaka’, die nooit af of volmaakt kan zijn, is de Joodse kiemcel van de heilige ontevredenheid, de stimulerende zuurdesem van de menselijke samenleving, die sinds de Sinaï geen rust meer laat, maar met messiaanse geestdrift voorwaarts stuwt - in de richting van het godsrijk op aarde, waarin eindelijk de hogere gerechtigheid haar voleinding zal vinden. De rabbijnse rechtsleer is geheel en al gewijd aan de voorbereiding van deze heerschappij Gods. [Lapide, De Bergrede]


“’Tsedaka’ staat bovenaan het concept van tikoen olam (verbetering/herstel van de wereld) door middel van liefdadigheid aan onze medemens.
De vrucht van de gerechtigheid zal vrede zijn, en de uitwerking van de gerechtigheid: rust en veiligheid tot in eeuwigheid.”(Jesaja 32:17)


Romeinen 3:
22namelijk gerechtigheid van God door het geloof in van Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid.


De gerechtigheid van God is door het geloof van Jezus voor allen die geloven zonder onderscheid. Allen die geloven zijn bekleed met Christus, met de witte kleren uit Openbaring 19:8, naar de belofte van Jesaja 61:10. Door onze zonden hebben we geen deel aan het beeld, waarnaar God ons heeft geschapen om tot Zijn eer te bestaan (Jesaja 43:7). [Eberlé, studieboek Romeinen]


Romeinen 3:
26Hij deed dit om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen nu in deze tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is én rechtvaardigt degene die uit het geloof in van Jezus is.



Nu, na Golgotha, rekent Hij de zonden evenmin toe, maar rechtvaardigt een ieder die leven wil uit het geloof van Jezus. Hij, die zelf rechtvaardig is, toont zo aan ons Zijn rechtvaardigheid. Wat een totaal andere opvatting van rechtvaardigheid dan die, welke wij er op nahouden! God doet alles alleen maar ten goede van ons. [Eberlé, studieboek Romeinen]




Galaten 2:
15Wij, die van nature Joden zijn, en geen zondaars uit de heidenen,
16weten dat een mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken van de wet, maar door het geloof in van Jezus Christus. En ook wij zijn in Christus Jezus gaan geloven, opdat wij gerechtvaardigd zouden worden uit het geloof van Christus en niet uit werken van de wet. Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd.



20Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in van de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.


Paulus legt uit hoe hij op weg naar Damascus een zo totale en plotselinge ommekeer kon ondergaan. Hij is daar gestorven. Hem is daar overkomen wat de profeet al heeft mogen aanzeggen dat met het gehele huis van Israël zal gaan gebeuren: Jeremia 31:33-34. God ‘opereerde’ daar Paulus en verwijderde zijn stenen hart eruit; de ‘wet’ op twee stenen tafelen geschreven heeft geen kracht gehad om hem zondeloos te maken. En God verrichtte een harttransplantatie en vanaf dat moment leefde Paulus niet meer zelf, maar de Messias en de Trooster leefden in hem. Zoals ook bij ons allemaal is gebeurd. De ‘ik’ van Paulus, de wettische Farizeeër, leeft niet meer, want dat is niet meer nodig. Die ‘ik’ kan immers nooit gehoorzamen aan die twee stenen tafelen; daarom stuurde God zijn Zoon, die het enige volmaakte offer aan dat kruis voor ons allen bracht. Sinds die enige ware Grote Verzoendag is ons vlees, onze menselijke drang om zelf aan Gods voorschriften te voldoen, gekruisigd, gedood en worden we geleefd door het geloof van de Zoon van God, die Paulus (en ons) zo lief heeft gehad dat Hij zich voor ons heeft laten doden. Vóór zijn bekering werd het hele gedachteleven van Paulus gedomineerd door bezig te zijn Gods geboden tot in de finesses te vervullen. Nu is zijn gedachteleven heel persoonlijk geworden. Alle beslissingen en gebeurtenissen zijn niet meer uit een leerstelling te bezien. Heel afhankelijk van ons omgaan met God krijgen wij via Gods Geest onze weg gewezen. De beslissingen worden ons aangeboden als we erom vragen. [Eberlé, studieboek Galaten]


Galaten 3:
22Maar de Schrift heeft alles onder de zonde opgesloten, opdat de belofte aan de gelovigen gegeven zou worden door het geloof in van Jezus Christus.


De Bijbel heeft ons onder de vloek van de wet gesteld; niemand voldoet eraan en we werden erdoor onder arrest gehouden, van Mozes af tot Jezus, opdat we zouden inzien dat we zondaars waren, met als enig doel ons geschikt te maken voor de erkenning dat we het nooit zelf kunnen, maar alleen door het geloof van Jezus behouden worden. De rechtvaardigen hebben geen recht op de Messias. Hij zegt dat zelf in Mattheüs 9:13: ‘Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars’. [Eberlé, studieboek Galaten]


Efeze 2:
8Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God;
9niet uit werken, opdat niemand zou roemen.
10Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen tot goede werken, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.


De Bijbel, Gods Woord dus, plaatst de hele kwestie van goede werken in het christelijke leven in het juiste licht en de juiste verhoudingen. De goede werken vormen nooit de wortel van ons geestelijk leven, nog de voeding daarvan. Niet uit goede werken, maar tot goede werken , zo luidt het woord van God. Wie die verordening van God omkeren en door eigen werken gered en geheiligd worden wil, heeft het werk van God verstoord. Een boom leeft niet van de appels die hij draagt, ze zijn de vruchten van de boom des levens die God Zelf in ons geplant heeft. Wie de ordening van God wil omkeren, die kan evengoed de bomen in zijn tuin met hun wortels in de lucht en met hun takken in de grond planten. [Eberlé, studieboek Efeze]




JEF juni 2024
 


 





Geachte heer lezer,  
 
Graag nodig ik u uit voor twee studieavonden op maandag 10 juni en dinsdag 11 juni 2024 in Ouddorp ZH. Ik zal namens Christenen voor Israël spreken over het thema: de Romeinenbrief.
 
de Romeinenbrief
Wil je de moeilijke brief van Paulus aan Rome begrijpen, dan moet je
eerst geduldig luisteren naar de context. Als je dat doet, hoor je ook de stem
van God voor jezelf.
 
 
Praktische info
De bijeenkomst vindt plaats in Gereformeerde Kerk, Dorpstienden 15  in Ouddorp ZH. De aanvang is om 19:30 uur, de toegang is gratis. Er is verkoop van producten uit Israël.


Ik hoop u op deze bijeenkomst te ontmoeten! 
 
Kijk voor meer info op de website van Christenen voor Israël.

Met vriendelijke groet,
 
Ds. Henk Poot
Spreker van Christenen voor Israël
 
 

Wanneer u de lezing nog een keer wilt beluisteren   klik   op de  "link" hier naast  :     https://www.youtube.com/playlist?list=UUIOJ7QA-z2Fv36p_wS-fXTw


De lezing van 10 juni staat op youtube helaas verkeerd onder "9 juni 18.30 avonddienst ds. C.W.Hoek"'   ( om de lezing van 10 juni te beluisteren  klik  op de  "link"  hier naast )        9 juni 18.30  avonddienst ds,C.W.Hoek  - Youtube
 
 
Bidstond Bidstond


Iedere tweede dinsdag van de maand word er bidstond gehouden voor Israël, de Gemeente en onze naasten.
De bidstond wordt gehouden in de consistoriekamer van de Dorpskerk van 19.00 - 19.45 uur.
 
Tijdens de bidstond bent u vrij om wel of niet hardop te bidden. Alleen uw aanwezigheid is al een bemoediging voor anderen en uiteindelijk ook voor uzelf.
 
Indien u wilt, kunt u aan de groepsapp worden toegevoegd. De groepsapp is bedoeld voor het delen van gebedspunten die tussentijds opkomen.
 
U bent van harte uitgenodigd.
 

Met vriendelijke groet,
Joop Fonteijne
Tel. 0640044257

 
 
 
 

Dorpskerk Rockanje


        
       
Willem de Waalstraat 2
       3235 BV  Rockanje

     
          
 
       Elke zondag 09.45 uur
       aanvang van de Dienst

  

        

      De Dienst direct of later
      beluisteren klik  hier...               
     

     
        Actuele Informatie

        kijk hier....
 



            Bidstond
             lees hier....

 


           
           Doet u weer mee ...



          Jeugdclub

       

        Lees  meer 
 



       Koffie ochtenden
       Iedereen is welkom
        
( wijzeging tijden )

  
           



  Struinen door de duinen
                
      Kijk....   
     
    
 
    
          

        Diverse uitnodigingen


         


  

  
 Bericht van de 
                     Snuffellloods 
     
      
  


          
    

 
Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.